Kennis en inspiratie Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit

Wat is het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit?

Het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit (E-OI) ontwikkelt projecten en activiteiten gericht op de ondersteuning van de identiteit van christelijke scholen. De stuwende kracht hierachter is de leerstoel ‘Onderwijs en Identiteit’ met een team van onderzoekers. Hoogleraar Roel Kuiper bekleedt deze leerstoel. De werkzaamheden zijn vanaf 2021 ondergebracht in E-OI. Het expertisecentrum is ontstaan uit een netwerk van scholen die bezinning op hun christelijke identiteit in gezamenlijkheid wilde oppakken. E-OI agendeert inhoudelijk relevante thema’s, die de praktijk van onderwijs raken.

Prof. dr. Roel Kuiper

Roel Kuiper: ‘In de afgelopen jaren is veel kennis en ervaring opgebouwd met het oog op het vormgeven van christelijke identiteit op scholen. Die hebben we nu gebundeld in dit expertisecentrum. Daarmee krijg dit werk een eigen plek en meer gezicht naar buiten. We creëren een vindbare plek voor scholen, schoolbestuurders, onderzoekers. Zo hopen we met kennis en onderzoek ondersteunend te zijn voor herkenbaar christelijk onderwijs’.

Theologie en onderwijs

We geloven dat theologie betrekking heeft op heel ons leven. Dus op de verschillende plekken waar we komen. Als werknemer, als ouders, als consument, als familielid. Eén van de maatschappelijke domeinen is onderwijs. Daarin is van oudsher veel ruimte voor de eigen christelijke kijk op samenleven en vorming van kinderen. Onderwijs is ook een hoopvolle plek omdat daar nieuwe generaties als collectief invoegen en zelf ook ideeën ontwikkelen over hoe ze willen leven.

Identiteit op school

E-OI doet onderzoek naar identiteit op scholen. Dat kan gaan over de vormgeving van identiteit in het onderwijskundig handelen van professionals. Hoe werkt onze mensvisie door onze ondersteuningsstructuur; wat is onze houding als een leerling met seksuele identiteitsvragen bij ons komt? Het kan ook gaan over beleidsvorming rond de identiteit van de school. Vanuit welke visie willen we burgerschap op school vormgeven; hoe geven we inhoud aan ons vormingsonderwijs? Onderzoek kan ook meer fundamenteel zijn; hoe kijken we bijvoorbeeld aan tegen het kwaad en gebrokenheid; welke relatie is er tussen theologie en pedagogiek?

Vorming van jonge mensen

Wat christelijk onderwijs nu anders maakt dan vroeger is dat de verbondenheid met één kerk uit het beeld is verdwenen. Maar dat wil niet zeggen dat deze scholen niet meer samenwerken met kerken. Vaak zie je een samenwerking met meerdere kerken en wordt er ook nagedacht over andere vormen van betrokkenheid. En dat is logisch: beiden hebben als taak de vorming van jonge mensen in de samenleving. E-OI is daarom op verschillende manieren verbonden met het bredere onderzoek dat aan de TUU wordt gedaan. Verder signaleren we dat er breder wordt gekeken naar wat onderwijs zou moeten zijn. Het gaat niet alleen om cognitieve prestaties, maar om de ontwikkeling van jongeren die gesocialiseerd aan de samenleving kunnen deelnemen. En die weerbaar en stabiele personen zijn, die weten waar ze voor staan en wat goed is. Dat heeft gevolgen voor hoe je je onderwijs inricht. We geloven dat als leerlingen leren nadenken over en handelen naar wat andere dimensies van het bestaan ingeven als ‘goed’, dat de samenleving daar beter van wordt. Dat biedt hoop en perspectief.

Bekijk hier de website van het Expertisecentrum en lees meer.

Goedendag, waar ben je naar op zoek?