Introductie Missiologie (7 EC)
Berdine van der Toren-Lekkerkerker
Deze module van 7 EC behelst een introductie in de missiologie: de missionaire roeping van de kerk in de wereld in relatie tot bijbels-theologische perspectieven, tot historische missionaire praxis en missiologische reflectie, en tot enkele actuele missionaire kwesties. De module wordt gegeven in periode D.
Leerdoelen
De student:
1. kan vanuit missiologisch perspectief verschillende visies op de relatie tussen heil, kerk en wereld verwoorden en met elkaar vergelijken en presenteren (ET1,2, 5, 6);
2. kan (bijbels-)theologische grondmotieven met betrekking tot zending benoemen en uitleggen , alsook aantonen hoe deze een rol spelen in/invloed hebben op specifieke historische en actuele missionaire praktijken (ET1,3,6,7);
3. kan scharnierpunten in de geschiedenis van de missionaire beweging en praktijken (vanaf Pinksteren tot vandaag), zoals deze verbonden zijn met kerkelijke ontwikkelingen en de politieke, sociale en economische context, visualiseren en toelichten (ET1,2,5);
4. kan voorbeelden van missionaire contextualisatie analyseren aan de hand van de modellen zoals die modellen zijn geformuleerd door Stephen B. Bevans (ET6,7);
5. kan missionaire thema’s en vragen herkennen, zoals die verbonden zijn met, of opkomen uit het dagelijkse leven in de kerk wereldwijd en de eigen context, en kan deze zowel positief waarderend als kritisch bevragen (ET1,2,3,5,6,8).
Vakinhoud
Deze module behelst een introductie in de missiologie: de missionaire roeping van de kerk in de wereld. Samen reizen we door de geschiedenis van de zendingsbeweging door de zes continenten van onze wereld. Zo komen we tot inzicht in de actuele missiologische vragen, uitdagingen en praktijken, in relatie tot bijbels-theologische perspectieven. Deze introductie wordt verbonden met de eigen ervaring en context van de student.
Werkvormen
Colleges; casusbesprekingen; discussies; presentaties; bekijken en bespreken van videomateriaal; verwerkingsopdrachten en onderzoek.
Studielast
Contacturen: 24 uur Collegevoorbereiding:
Presentatie 2 uur; zelfstudie literatuur 120 uur
Opdrachten portfolio 64 uur.
Toetsing
Portfolio: 100% – waarvan:
– Visualisatie missionaire beweging door de geschiedenis: 30%
– Onderzoek zendingsorganisatie : 30%
– Portfolio als geheel in relatie tot de leerdoelen, persoonlijke interactie met de cursus inhoud en gekozen onderzoeksvraag: 40%
Het portfolio wordt beoordeeld met een cijfer.
Ingangseisen
Om mee te kunnen doen met deze module moet je de propedeuse of de eerste 60 EC van je HBO-opleiding hebben voltooid of in het bezit zijn van een VWO-diploma.
Rooster