Digitale samenleving (10 EC)
Prof. dr. Ad de Bruijne, Marc de Vries, J. Esselink, Dr. Steven van den Heuvel
We bieden de module Digitale samenleving (10 EC) in 2024-2025 tegelijk aan bachelor 2 en bachelor 3 aan. Als er op 1 januari 2025 minder dan 5 studenten aangemeld zijn, is de vorm die van begeleide zelfstudie.
Deze module Digitale samenleving (10 EC) bestaat uit drie collegelijnen die naast elkaar lopen.
Fenomenen en trends
a. In een eerste lijn van hoor- en werkcolleges verwerf je basale kennis van fenomenen en trends in de digitale samenleving. Daarbij is o.m. aandacht voor de historische ontwikkeling van de IT, voor de convergentie van telecom en computing, voor de convergentie van informatiewereld en fysieke wereld, voor het belang van data en voor communicatie vanuit sociaal perspectief. Daarnaast wordt meer expliciet ingezoomd op de invloeden van digitalisering op de mens, met name op menselijke arbeid, op menselijke relaties en gemeenschappen en op de menselijke visie op de werkelijkheid.
Reflectie
b. De tweede lijn betreft theologische reflectie op de boven genoemde trends, die telkens haar insteek neemt bij concrete topics als algoritmen, virtuele realiteit, robotisering, gebruik van data e.d. Vertrekkend vanuit de brede gereformeerde traditie wordt gezocht naar een theologische en levensbeschouwelijke duiding van de genoemde fenomenen en trends, die dienstbaar kan worden aan een constructieve christelijke houding.
Publieke dialoog
c. Deze beide lijnen worden geflankeerd door een derde lijn die gericht is op het verder inoefenen van de bij ‘sensemaking’ passende academische vaardigheden. Daarbij ligt de nadruk op schrijven, presenteren, debatteren en ondernemerschap in het kader van een publieke dialoog vanuit de theologie.
Tijdens de collegeweken houden de studenten een leesverslag bij. In de studieweken van periode C vindt het eerste deel van een praktijkinteractie plaats. Deze wordt voorgezet en afgerond in de studieweken van periode D. Aan het eind van collegeperiode D is er een dialoogmiddag plaats. Daarin worden de verschillende disciplines met elkaar in gesprek gebracht. Dit vormt een feedbackmoment voor de studenten wat betreft de inoefening van communicatieve vaardigheden. De studieweken van periode D zijn verder gewijd aan de afronding van het leesverslag en het maken van een essay. Voorafgaand aan de afronding van dat laatste vindt een week voor de deadline een presentatie (of andere vorm van communicatie) van en groepsdiscussie over de contouren daarvan plaats. Dit is een inhoudelijk feedbackmoment voor het essay en tegelijk een toetsmoment voor de leerlijn ‘vaardigheden’.
Werkvormen
Hoorcolleges, werkcolleges, presentaties, dialoog, groepsopdrachten, zelfstudie.
Toetsing
Leesverslag(waardering), presentatie (cijfer), essay (cijfer). Elk onderdeel moet voldoende zijn. Het cijfer van het essay is ook het eindcijfer van de module.
Studielast
Totaal: 10 ec = 280u
Contacturen: ca. 50
Zelfstudie, collegevoorbereiding en voorbereiding project: 230u
Rooster
Dit vak loopt door in periode D.